Nie tylko w czasach kryzysu automatyzacja procesów biznesowych pozwala na przekierowanie uwagi cennych pracowników na sprawy wymagające większego zaangażowania i kreatywnego podejścia aniżeli ciągłego odpowiadania na te same pytania Klientów. Chatboty doskonale radzą sobie w tej roli. Dodatkowo nie mają normowanego czasu pracy, przerw na lunch, nie chodzą na urlopy ani nie chorują. Mogą pracować 24h na dobę dzięki temu chatboty stają się doskonałym wsparciem dla każdego biznesu.

Popularne miejsca dla chatbotów

Obsługa FAQ

Chatboty najczęściej wdrażane są do roli wirtualnych asystentów w Działach Obsługi Klienta oraz Działach Serwisu. W tych bowiem miejscach są one w stanie obsługiwać powtarzalne, masowe procesy na linii Klient – firma. W czasie, kiedy jeden chatbot udziela informacji kilku/kilkunastu Klientom jednocześnie, pracownicy firmy mogą rozpatrywać bardziej skomplikowane sprawy. Co więcej – chatbot jest w stanie wykonywać swoje zadania 24h na dobę.

Spośród popularnych zadań chatbotów można wymienić odpowiedzi na poniższe pytania:

  • na jakim etapie znajduje się realizacja zamówienia
  • w jakim miejscu jest przesyłka
  • jakie są godziny pracy biura oraz wolne terminy spotkania z handlowcem lub wizyty u lekarza (w zależności od branży)
  • adres najbliższego punktu serwisowego

Chatboty serwisowe mogą ponadto przyjmować zgłoszenia i przekazywać je do wewnętrznych systemów w przedsiębiorstwie a następnie informować Klientów na kolejnych etapach rozpatrywania zgłoszenia lub reklamacji.

Warto wspomnieć o jeszcze jednym powtarzalnym procesie, który może przejąć na siebie chatbot. Jest nim udzielanie informacji o działaniu wskazanej usługi lub zakupionego urządzenia a także przeprowadzenie Klienta przez proces uruchomienia.

.

chatboty wsparciem dla biznesu

.

Aktywna sprzedaż

Wirtualni asystenci są skutecznym wsparciem również w procesie sprzedaży – na etapie zdobywania nowych leadów jak również dosprzedaży do stałych Klientów. Oprogramowany chatbot jest w stanie wyszukiwać nowe leady, np. spośród osób, które polubiły wpis na stronie firmy w serwisie Facebook a następnie zwracać się do nich z propozycją oferty.

Proces dosprzedaży do istniejącej bazy klientów może przebiegać wieloetapowo i uwzględniać:

  • propozycje dopasowania usług/produktów do tych wcześniej zakupionych
  • przypomnienia o niewykorzystanych kodach rabatowych
  • informacje o nowych promocjach
  • wiadomości o pojawieniu się w sklepie wcześniej brakujących produktów
  • a nawet składanie życzeń urodzinowych

.

Proces rekrutacyjny

Każdy kto choć raz przeprowadzał rekrutację (nie koniecznie z pozycji Działu HR) wie, jak dużo czasu zajmuje wstępna selekcja kandydatów a następie umawianie/przekładanie i odwoływanie spotkań. To może być istny rekrutacyjny koszmar.

Cały ten proces z powodzeniem może przeprowadzić chatbot, który do kandydatów prześle link do formularza (tu odbędzie się wstępna selekcja na podstawie udzielanych odpowiedzi) a następnie z wybranymi osobami ustali miejsce oraz termin spotkania (przy okazji rezerwując salę konferencyjną w biurze lub w pokoju wideokonferencyjnym). Taki chatbot będzie dodatkowo pilnował czy kandydaci stawią się na spotkaniu czy zechcą je przełożyć lub odwołać.

Warto zaznaczyć, że obsługa procesu rekrutacyjnego przez chatbota odbywa się przy zachowaniu bezpieczeństwa dostępu do danych osobowych.

.

Chatboty wsparciem dla biznesu

W tym wpisie poruszyliśmy czubek góry lodowej możliwości jakie daje automatyzacja procesów zakończona wdrożeniem chatbota w firmie. Możliwości są tu praktycznie nieograniczone a korzyści wielorakie m.in.:

  • odciążenie pracowników działów obsługi klienta, serwisu czy HR od żmudnej, powtarzalnej pracy
  • umożliwienie Klientom kontaktu z firmą 24h na dobę w każdym dniu tygodnia, co znacznie wpływa na poprawę wizerunku marki
  • zwiększenie dotarcia do nowych klientów dzięki chatbotom sprzedażowym

.

Czas oraz koszt wdrożenia chatbota

Wdrożenie chatbota rozpoczyna się od ustalenia procesu, jaki ma on obsługiwać oraz zakresu ewentualnej integracji z istniejącymi systemami Klienta. Samo spisanie wymagań a następnie opisanie scenariusza, w ramach którego chatbot ma się poruszać to kwestia kilku dni roboczych. Programowanie, testowanie oraz uruchomienie chatbota może trwać od 72 godzin do kilkunastu tygodni.

Wycena wdrożenia będzie uzależniona od wielkości scenariusza oraz zastosowanych w nim mechanizmów integracji ze wspomnianymi systemami. Proste chatboty uruchamiamy już od 3 000 zł netto za wdrożenie.

Więcej szczegółów na temat chatbotów udzielają pracownicy naszego Działu Sprzedaży. Zapraszamy do kontaktu.

.

Marketing Master jest twórcą oprogramowania call tracking. W swojej ofercie mamy również platformę do tworzenia chatbotów ChatBoost.